NB: In deze notulen zijn -in het kader van de privacywetgeving- geen namen vermeld van degenen, die tijdens de vergadering het woord voerden. Alleen indien nodig de namen van statutaire functionarissen (leden van bestuur of kascommissie).
Concept notulen van de algemene ledenvergadering van Huurdersvereniging Veluwestaete gehouden op 7-4-2025
- Opening
De voorzitter Willem de Boode opent de vergadering om 19.50 uur en heet de aanwezigen welkom. De vergadering gaat akkoord met de agenda en heeft geen behoefte andere punten toe te voegen.
Het aanwezige/vertegenwoordigde aantal leden bedraagt 44.
Er wordt staande een moment stilte in acht genomen om hen te gedenken die ons ontvielen in de periode tussen de gehouden ledenvergaderingen.
2. Ingekomen stukken en mededelingen
Er zijn geen stukken ingekomen. Medegedeeld wordt dat er vreemde berichten gaan over al dan niet bewoning van appartement 428. Navraag bij NMG leerde dat sprake is van verhuur vanaf augustus 2024. Het bestuur zal trachten meer informatie te verkrijgen hoewel dit in het kader van de privacywetgeving moeilijk zal zijn.
3. Notulen ALV 27-05-2024
Deze worden goedgekeurd en vastgesteld.
4. Jaarverslag 2024
Dit verslag wordt eveneens goedgekeurd en vastgesteld.
5. Financieel verslag 2024, begroting 2025, verslag kascommissie, décharge bestuur, vaststelling contributie en benoeming kascommissie
Er zijn geen vragen over de door de penningmeester Luuk Prieckaerts getoonde stukken en als gevolg worden het financieel verslag, de begroting en het verslag van de kascommissie (dat door de penningmeester wordt voorgelezen) goedgekeurd en vastgesteld. In het verslag van de kascommissie wordt geadviseerd het bestuur décharge te verlenen voor het gevoerde beleid. De vergadering stemt hiermee in. Het bestuur stelt voor de contributie te handhaven op € 10,00/jaar, waarmee de vergadering akkoord gaat.
De leden van de kascommissie (de Bont en Weerts) zullen nog een jaar in functie blijven.
6. Wijziging van de statuten van de vereniging
In de afgelopen jaren hebben meerdere malen de volgende problemen gespeeld:
- Onvoldoende bestuursleden (de statuten schrijven voor, dat het bestuur dient te bestaan uit tenminste 5 (vijf) personen).
- Om in de ALV rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen schrijven de statuten voor (art. 18. lid 3) dat meer dan de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn. Dit is zelden het geval.
Het bestuur stelt daarom voor de statuten als volgt te wijzigen:
- Het bestuur bestaat uit tenminste 3 (drie) personen.
- Het art. 18. lid 3 zodanig te wijzigen dat rechtsgeldige besluiten kunnen worden genomen door een eenvoudige meerderheid (helft plus 1) van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Het bestuur zal alvorens over te gaan tot daadwerkelijke wijziging van de statuten (de gang naar de notaris) nagaan of er zich gevallen voordoen waarin het raadzaam is een quorum te handhaven.
De vergadering stemt in met deze gang van zaken.
7. Bestuursverkiezing
De voorzitter deelt mee dat hij besloten heeft in functie te blijven tot einde van zijn termijn (2026). De vergadering is hiermee akkoord.
Door tijdgebrek is er geen voordracht opgemaakt voor de vervulling van de functie van secretaris. In art. 10. lid 4. van de statuten wordt vermeld: “Is geen voordracht opgemaakt………….dan is de algemene vergadering vrij in de keus”.
Het bestuur stelt daarna voor de bewoner van Kluizeweg 350 te benoemen tot secretaris (veluwestaete@gmail.com).
De bewoner is tevens bereid het beheer van de website voor rekening te nemen. Met applaus wordt de nieuwe secretaris verwelkomd.
8. Rondvraag
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Wijziging van energie labels: er is sprake van zowel degradatie (van C naar E) als promotie (van C naar B) van het tot nu toe bestaande label. Het lijkt ondoorzichtig te zijn. In verband met mogelijke gevolgen bij de bepaling van het aantal woningpunten (en daardoor de hoogte van de huursom) in het kader van het WWS zal het bestuur met NMG overleggen.
- Er ontbreken op het bellenpaneel naambordjes van nieuwe bewoners en tevens worden bij mutaties (bijv. verhuizingen) de bordjes niet verwijderd. Vraag: wie moet dit doen. Antwoord: NMG. Het bestuur zal dit bij eerstvolgende overleg met NMG bespreken.
- Probleem is en blijft de geluiden welke veroorzaakt worden door (waarschijnlijk) de blokverwarming. Er ontspint zich een stevige discussie met als resultaat: het bestuur neemt dit nogmaals op met NMG en vóór het komende winterseizoen wordt een commissie opgericht welke zich met dit onderwerp bezig zal houden. Voor deze commissie melden zich gedurende de vergadering aan de bewoners van huisnummers 268 en 328.
- Afrekening service- en stookkosten: zowel de afrekeningen 2022 als 2023 zijn zeer laat ontvangen. Het bestuur zal met NMG overleggen de afrekening 2024 uiterlijk 1-7-2025 (de in de Overlegwet overeen gekomen termijn) te ontvangen. Voor het jaar 2023 was er sprake van een tegemoetkoming in de kosten van verwarming (TTB). Hierover worden de volgende vragen gesteld: wanneer heeft VB&T deze TTB ontvangen en wie komt in aanmerking van eventuele rente?
- Het vermogen van de vereniging (na notariskosten i.v.m. statutenwijziging) is plm. € 7.000,00. Er worden diverse suggesties gedaan en uiteindelijk wordt overeengekomen de “commissie van 3” welke zich hiermee bezig heeft gehouden nieuw leven in te blazen. Deze commissie zal voorstellen doen voor besteding van een deel van het vermogen. Er zal een bedrag voor onvoorziene zaken in reserve worden gehouden.
- De bestaande salderingsregeling zal in 2027 vervallen. Tevens is de vraag welke invloed de geplaatste zonnepanelen hebben op de woonpuntentelling WWS. De secretaris zal e.e.a. onderzoeken en rapporteren.
9. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.40 uur met dank voor de inbreng van een ieder.
